Herfstbladeren als finishing touch
Twee jaar gelegen kochten Joop en Andrea Kolkman een typische jaren zeventig woning in Zwijndrecht. Donkerbruin hout voerde de boventoon, maar met een metershoog plafond, een open vide en grote raampartijen zag het koppel voldoende potentieel in de woning.
“Deuren, kozijnen, alles was van hout. We zijn direct begonnen met het hele huis te strippen”, vertelt Andrea. “Het was ons plan om er een ruimtelijk en licht huis van te maken. Het houtwerk werd vervangen en de wanden en plafonds werden strak en wit gestuukt. Na een intensieve verbouwing kwam er toen een schitterende ruimte tevoorschijn met veel licht door het vele glas aan de achterkant.”
“We liepen met het plan in ons achterhoofd dat er op de lange steriele muur een groot kunstwerk moest komen te hangen dat zou matchen met de kleuren die passen in ons interieur. We hadden nog geen specifiek ontwerp in gedachten, maar wisten wel dat het een groot formaat afbeelding moest worden, zodat het werk een echte blikvanger zou worden.”
Kunstenaar Marco Boer startte in 2014 met het project ‘Door de stad, voor de stad’, waarbij er metersgrote aquarelschilderijen werden opgehangen aan de gevel van Cultureel Centrum Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht en aan de fietsenstalling bij Winkelcentrum Walburg. Andrea: “We komen regelmatig in het winkelcentrum en toen besloot ik op een dag om de aquarellen en verhalen eens uitgebreid te bekijken en te lezen. Eenmaal thuis vertelde ik Joop dat ik benieuwd was naar de andere werken van Marco Boer. Nadat we zijn website en portfolio hadden bekeken, hebben we besloten om hem te benaderen om eens in gesprek te gaan over een mogelijk ontwerp.”
Korte tijd later kwam Marco bij Joop en Andrea langs om samen met hen na te denken over het project. Marco vertelt: “Ik kan me nog een aantal trefwoorden herinneren. Druppels, iets met herfst, maar dan wel in warme vroege bladverkleuringstinten. De open ruimte had veel potentie om iets groots op te hangen. Andrea had intussen allerlei plaatjes verzameld, zodat we samen konden sparren over het ontwerp en materiaal.”
Met een beamer projecteerde Marco het beeld op de muur, om zo onder andere de grootte en de positie te kunnen bepalen. “Op die manier krijg je de gelegenheid om de feeling te krijgen van het kunstwerk in de kamer”, legt hij uit. “Het is belangrijk om op zoek te gaan naar het gevoel en de sfeer die het werk moet uitstralen in de woning. Ik vond het belangrijk dat het kunstwerk een geheel zou vormen met de rest van het interieur. Je gaat kijken of de schilderwijze heel realistisch moet zijn of juist heel geabstraheerd. Ik ben van mening dat je geen kunstkenner hoeft te zijn om de stijl te kunnen bepalen, het is een zoektocht naar het juiste gevoel en de sfeer.”
Een duidelijk voorbeeld hiervan is een ander kunstwerk aan de muur, eveneens van Marco’s hand. “Voordat we hier naartoe verhuisden, hebben we jarenlang in de Zwijndrechtse wijk Heer Oudelands Ambacht gewoond”, vertelt Joop. “We liepen regelmatig door het gebied rondom de Kijfhoekkerk. Een mooie herinnering. We hebben Marco toen tussendoor ook nog gevraagd of hij een mooie aquarel wilde verzorgen van een uitzicht op het kleine kerkje, gezien vanaf de andere kant van het water.” Het onderstreept de zienswijze van Marco dat het belangrijk is om het juiste gevoel bij een kunstwerk te hebben dat vaak een bepaalde herinnering oproept.
Na de wensen van Joop en Andrea te hebben besproken voor wat betreft de herfstkleuraquarel, liet Marco hen een aantal kleine proefaquarellen zien om erachter te komen welke stijl zij in gedachten hadden . Ondanks hun redelijk specifieke wensen, kreeg hij van hen ook een bepaalde mate van vrijheid om het ontwerp definitief uit te werken. “We hadden besloten dat een formaat van twee bij twee meter perfect zou uitkomen aan de lange wand, maar ik heb geen papieren vel van vier vierkante meter om een aquareltekening op te zetten.”
“Eerder waren we er al over uit dat het eindresultaat zou worden gedrukt op 3 millimeter dik dibond”, vervolgt Marco. “Dibond is plaatmateriaal dat is opgebouwd uit twee aluminium buitenlagen met daar tussenin een polyethyleen kernlaag. De papieren versie had inmiddels zijn definitieve vorm met veel diepte in de druppels, bladeren en stenen gekregen.”
De volgende stap betrof het digitaal maken van Marco’s ontwerp. De herfstaquarel werd met grote zorg gedigitaliseerd en uitgebreid nagekeken om te zien of de kleuren in het digitale bestand overeenkwamen met het origineel. Kort daarna werd het eindresultaat bij Joop en Andrea bezorgd.
“We waren blij verrast”, zegt Andrea. “De aquarel hangt inmiddels alweer een aantal maanden, maar nog steeds zijn we ontzettend tevreden met het kunstwerk. Het mooie is dat er geen felle of schreeuwerige kleuren in zijn gebruikt. Dat maakt het een tijdloos ontwerp en ben je het naar mijn idee ook niet snel zat. De tinten komen perfect overeen met de rest van de kleuren in ons huis en daarmee heeft Marco ervoor gezorgd dat we nu een schitterend kunstwerk aan de muur hebben hangen.”